Sir Lump Mud Datang!

Assalamualaikum & salam lesung pipit pada semua MY. Konsikou, terima kasih, xie xie, Shukriya, Syukran & thank you coz kamu urang semua melawat juga ini weblog, tak kire le kamu india kah, lu cina pun, melayu ker, taw sabahan kha mawpun kamek ada sipak, sa rispek sama kamu sume, sini kena sapot sebagai multi-racial yang power bukan standard k!

Post Terbaek!

Monday 29 July 2013

5 PERKATAAN UBAT SEMUA PENYAKIT, KO TAW KER IYA?

Assalammualaikum w.b.t, disini kita sudah langkah ke alam baru dimana Sahabat kita rakan kita sedang memperjuang diri untuk tahan daripada segala kesengsaraan yang teda beda diantara olang miskin yang hina dan kaya hidung francis, syukur kita masih aman lagi dan damai dapat posa penuh and paling penting SENYUMAN YANG BERLESUNG PIPIT JO!! Ko taw ker bende kat ates tu maksud ape, ah bosan dah membaca intro dier, ah JOM!!!











Soalan Bocor sekali dengan jawapan :-

5 PERKATAAN UBAT SEMUA PENYAKIT, KO TAW KER IYA?

_____________________SABAR_____________________


 Kamurang bleh guna ni bila masa2 tertentu bagi di-type ayat ayat power dibawah ;

      Anjing betul la game ni, ndak logic bah bleh terpasing, aisshhh, sial betul, apa bah ni suma. Pa la guna button suma kalu ditekan suma kalu lambat respon, aitz! Babi betul la sia sia ja beli, bikin panas betul pa bah yang aq main ni , dunia  ja…


        Jahanam punya lelaki, kaki pompuan, pompuan sial mana lea kaw jumpa ni, aq sanggup berhenti kerja jadi Independent non-executive chairman of Syarikat Dunia jer semua ni Sdn Bhd dalam list main market of bursa Malaysia sebab kaw, lelaki tak sedaq diri, bikin malu, bagui hang pi mampui dengan pompuan tu sekali, lepeh tu korang kena jilat api nerake.

      Punde la kaw ni, aq nda buat assignment ngkaw, baru bukan sedikit, temasuk cover page semua 100 X 1 pages, bukan sikit tu, Hei dei, u layak duduk hutan kawan dengan beruk la kawan doh. U tak jaga perasaan I la wei, VaganK!!

           Binatang puwn da perasaan la umi, sampai hati umi tak terima pinangan Si Abdul Jantanuddin, dia baik umi, dia banyak tlong angah semasa angah repeat ambil upsr, umi tak ingat ker, lelaki mana lagi sanggup buat gitu umi, dia insan pertama yang cinta, dia ku abadi kan dalam jiwa, terima kasih atas segala….dh mcm lagu plak yer umi…

          Haih, si ongkol bagi seringgit jer, punya la sial tamak haji bakhil ni, camana nak race malam ni, alah kacaw la lu! Minyak pun kering da ni, mana nak dpt minyak, orang minyak? Palui la ongkol harap2 la ruma ko burger terbakar, amin amin amin.

       Bilong, apa ni? Mama da madahkan jangan lagi isap rokok, bahaya membahaya kesihatan, under 18 tak bleh, nikotin tinggi, Ph value dia tak stabil, kenak ambil agi, kenak? Kenak perangai cam ya, ASUK betul!!!

         JALI A/L JALANAN DI PAVEMENT, sini ko! (tampar) apa bapa bilang kan, sikboh post bapa punya page di fesbuk kan, kenape degil ni! Dah besar panjang, bebulu keletiak da pakai deodorant dashing pun masi lagi budu, taligung! Tengo kawan bapa da ketawakan bapa tegok muka anak bapa, tengok skarang, who will responsible for this issues, aq TALAK ko 10!!!!! Get out from my house, you son of Bin tang!


AYAT diatas hanya rekaan dari fikiran spontan, LC manusia , ngko pun manusia, jadi it is possible you’ll say that! SO how can you address this problem?




          Sebelum kita mula ber-mesyuwarah dengan hal demikian, elok lah kita jadikan Al-kisah ini, jadi pengajaran untuk kita semua. Pierre Bérégovoy adalah perdana menteri francis sewaktu anda yang berumur lingkungan 21 – 20 tahun, dia dilantik menjadi perdana menteri ketika itu. Tapi akibat terkena MAKIAN HAMUNAN DIKUTUK DILECEHKAN dan mendapat sambutan dalam undian pilihan raya 67 kerusi daripada 577 kerusi. Akibat masalah itu, dia melancar dua das peluru head shot. Kenapa hal demikian berlaku? Hilang akal kurang pedoman sedangkan dia Roman Catholic, ataw tidak dapat hidayah? Semua itu betul, dia kurang pedoman agama.


Dari sudut pandangan agama yang common di Malaysia, Sahabat saya semua yang saya hormati, orang kristien dalam kitabnya ada mengisahkan Yudas, Zimri, Ahitofel dan Saul membunuh diri. Membunuh diri adalah sama seperti membunuh manusia. Logik akal, memang betul.


Dalam islam,




Wasbir wama sabrukailla billahi wala tahzanAAalayhim wala taku fee dayqin mimmayamkuroon

And be patient, [O Muhammad], and your patience is not but through Allah . And do not grieve over them and do not be in distress over what they conspire.

Dan bersabarlah (wahai Muhammad terhadap perbuatan dan telatah golongan yang ingkar itu) dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan (memohon pertolongan) Allah dan janganlah engkau berdukacita terhadap kedegilan mereka, dan janganlah engkau bersempit dada disebabkan tipu daya yang mereka lakukan.


Point LC, adalah merah itu, sebab semua bermula pada penganggan yang kuat, hal ini jelas, beza akal dan hati, adalah fikiran dan proses membezakan baik dan buruk.




Afalam yaseeroo fee al-ardi fatakoonalahum quloobun yaAAqiloona biha aw athanunyasmaAAoona biha fa-innaha la taAAmaal-absaru walakin taAAma alquloobu allateefee assudoor

So have they not traveled through the earth and have hearts by which to reason and ears by which to hear? For indeed, it is not eyes that are blinded, but blinded are the hearts which are within the breasts.

Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada.


Sidang pembaca yang tulus membaca, jangan terlepas bahagian ini, apa yang LC cuba sampaikan, enlighten, dan instill untuk anda. Dari sudut psychologi, penyampaian dan penerimaan dari setiap objek kitak dapat, kena mula dari hati. Jadi manusia sering silap menjalankan alirannya, seperti kes bunuh diri itu sebagai pengajaran bukan sebagai memburuk2kan, kenapa dia tidak soal hatinya, adakah itu baik ataupun buruk?




Lihat pada mata kasar, lihat diri pada cermin, DO IT NOW! Tanya soalan pada diri, saya seorang cantik ataupun buruk scr jujur?. Lepas tu dapat jawapannya, Tanya sama fikiran, pa pandangannya, baik dan buruk, fikiran akan generate memori dan informasi yang kita dapat seperti “…sebelum ni kawan katakan muka saya bejerawat, mesti takde lelaki mahu…” , dan konfem, anda akan rasa tertusuk di hati, betul? Kenapa? Sebab anda suda bermula dengan hati, sebab hati hanya ada dua, baik dan buruk. 


Sudah pasti yang buruk membawa sesuatu yang negative, manakala yang baik kita akan katakan “saya cantik”. Tertusuk di hati, itu adalah isyarat untuk anda patut pulang asal kepada hati selepas otak sudah mengumpul informasi, Tanya pada hati masing-masing, “Patutkha sia ubah diri sia (buat pembedahan plastik) jadi diri baru?”, So why not? Bleh bah, tapi bila kita Tanya pada sebelah yang baik, kita akan dapat jawapan sebaliknya, tak bleh itu dosa.



Disitu bermula dua hati, sebab aliran pertama adalah satu jawapan ja, aliran kedua adalah informasi otak kita, aliran ketiga ini agak complicated skit. Ada dua aliran.


Olang olang malasia yang saya holmati, aliran ketiga ini, adalah dua pilihan yang patut kita ambil bersama. Baik (positive) & Buruk (negative) adalah umpama tangan kedua-duanya. Lihat tangan kiri anda dan lihat tangan kanan anda di cermin, apa yang anda paham? Dua-dua anda gunakan, dan wa maw minta maaf sekiranya pembaca ini ada kekurangan upaya, saya tidak mencelanya, ini sekadar bayangan nya puwn.


Dan sebelum langkah jauh, ada penjelasan yang amat berharga untuk kita. Kiri selalu dikaitkan dengan benda yang malang, jahat, sehingga kita selalu katakan langkah kiri,  cebok guna tangan kiri, makan jangan guna tangan kiri, masuk tandas dengan kaki kiri. Kenapa hal demikian? Apakah maksud disebaliknya? Simpan ayat ini untuk anda



baik & buruk adalah tangan kanan kiri, gunakan kedua-dua, tapi pastikan tangan kiri untuk tangan kanan



macam pelik ja bunyi, ntah pa pa LC, be-trip nak jadi ahli falsafah, diploma pun blum abis. Pa yang LC nak sampaikan, pastikan yang buruk itu membawa kearah kebaikan. Dan soalan timbul macamana? Saya Tanya pembaca yang pernah mengambil dadah, dadah beli sampai ratus ratusan ringgit. Dan letak ditangan kiri anda dan anda buang ke sungai amazon, apakah perkara itu buruk buat kamu padahal kamu menyukai nya dan memerlukannya untuk kembali semangat hilang kununnya? Jawapannya, Benar. Amat buruk bagi kamu sebab benda tu mahal lepas tu terlepas dah nak ambil feel. Jadi, perasaan buruk yang anda dapat itu samada akan kekal buruk ke tidak, semestinya tidak sebab anda sudah membuang sesuatu benda juga buruk untuk anda supaya dapat menghidupkan yang baik.



Seperti yang sia sakap, cebok guna tangan kiri, walhal benda tu bleh cuci guna tangan kanan. Orang kita ni tak lah tamadun yang hebat, tapi kita patut bangga dengan itu – tangan kiri untuk basuh benda kotor, kanan terjaga untuk makanan. This is what my point on “pastikan tangan kiri untuk tangan kanan”. Kanan selamat untuk digunakan untuk makan. Sebab tangan kiri ada kuman yang tak layak kita Nampak.



Apakah situasi yang anda bleh kaitkan dengan banyangan diatas untuk jadi risiko hebat untuk anda? Tinggalkan kekasih kita untuk jaga hati orang tua? Tolak pemberian harta berlimpah-limpah supaya jadi orang yang bersederhana?


Secara radikal nya, anda sudah silap disana, sebab bersederhana adalah utama. Sebab prinsip utama tangan kiri kanan adalah seimbang, yang mana Sumanya berada ditengah. Prinsip disalah erti dengan maksudnya yang ter-double meaning, orang ini dia letak dirinya terlalu ditengah2 seperti mode, median, mean, Weibull density.





Kita kena gini sikit.




Saya bantu jawapan anda kalu anda ingat mempelajari sesuatu benda baru itu berasaskan anda ingat menambah iman atau pengetahuan dan pengajaran, sebaliknya jika untuk menpelajari benda sesuatu baru taw lebih sesuai “terpengaruh”, tinggalkan segera.


Ada orang hidup mahu tengah2, kalu saya panggil “Real Chameleons”. Sebab apa, dia ni bukan pendirian tak tetap, kununnya jadi flexible. Kawan dengan budak surau, kawan budak jenayah. Tapi dia ikut sembahyang, dan ikut juga rumpak bank. Flexible pa ni? Ni dalam islam dipanggil munafik. Orang ni suka tengah2 kan, nanti syurga ke neraka, dia pun sendiri bigung, Allah lebih mengetahui.


Lihat apabila, median = mean seperti gambar raja diatas, letak la diri kamu sebagai median, mean sebagai baik. Jadi lah "Quasi-Chameleons". Mode hanya dijauhkan sedikit, kerana reality kehidupan, kita kena tahu erti hidup. Hidup tidak ada kesempurnaan, tanpa benda buruk walhal itu la memilih kita antara kehidupan baik tau buruk. Benda buruk akan membuat kita alert, bila ia akan mempengaruhi kita, kena kenal dengan benda jahat. Supaya ada jalan kita kan jumpa dimana disitu ada aturan untuk kita. Betul kawan kena flexible, jangan sekali-sekali buang kawan. Buang kawan kalu masih tegur tak kisah la, jangan buang muka. Bukan apa kawan itu puwn manusia juga ada hati perasaan, taw benda baik dan buruk, kadang2 dia bleh bagitaw benda buruk dia pernah lakukan untuk anda tidak terpengaruh. “gink, kalu kamu nak ambil barang tu, saya tak dapat ikut, kalu kamurang, kamurang saja”, contoh baik, kita kena tunjuk tegas sikit jer, “saya tak dapat ikut” sebaliknya “saya tak nak ikut macam kamu” lebih kejam bunyinya.




Aliran ketiga sudah habis kita fahamkan, jadi pesan untuk diri LC & semua pembaca,


fikiran adalah perpustakaan hati, hati adalah kompas fikiran, Agama adalah kiblat hati.



Ayat diatas berkenaan sesi seterusnya, kenapa kita pilih dua jalan itu, walhal hanya satu jalan sahaja kita pilih? Sebenarnya, jalan yang buruk bukan untuk alami, tapi kita lawat. supaya kita paham dari sudut kebaikannya. Umpamanya, kita nak melawati north korea, bukan nak tinggal bukan. So, jangan cari pasal untuk jadikan kediaman hati kita untuk terus kepada arah yang salah.



Jadi cukup dengan panduan, ditambah dengan kiblat yang mana hanya satu tempat rujukan kita, iaitu agama. Agama bukan dibawa mainan sebab ia menceritakan kehidupan kepada pengajaran dan amaran. Pengajaran dan Amaran ini akan menjawab tentang diri kita. Kenapa adanya yang cantik dan ada yang buruk, adakah hanya sekadar untuk membezakan rupa atau melihat kekuasan tuhan?






Lihat kembali darjah ini, anggap 15 itu kecantikan kita didunia, kedudukan 65 kita seorang mudah dekati dan 40 itu mendapat kasih sayang ibu bapa. Dan orang lain, 15 mungkin kasih sayang ibu bapa, 65 kecantikan orang lain, 40 itu rezeki dia untuk dapat suami yang kaya.


Kita lihat sudut, seimbang, Allah tidak akan kekurangan selagi kelebihan kita lebih banyak. Lihat la dari sudut udara yang kita sedut hari hari, oksigen yang free, air walaupun dalam mana mana kitab teda mengatakan harga air seikat tapi masih dapat nikmati, yerlah harga titik peluh orang yang berkerja jabatan air. Tanpa kitak sedar, ada benda yang kita dapat jika kita kenal siapa sang pencipta.






Jika kita alami proses ini, bermula dengan hati yang ditenangkan walaupun tidak tenang, pergi ke kotak fikiran. Fikiran jatuh ke hati dan munculnya agama sebagai sapot evidence kita, kita akan temui SABAR. So, macamana untuk elakkan kitak tidak mulakan dengan fikiran yang membuat emosi, saksikan video ringkas ini. JOM!!!









Sesudah temui SABAR, anda akan temui ayat baru yang bakal diceritakan. Saksikan, bertemu di post terbaru, dari lima perkataan pergi enam perkataan. Nantikan, BUI BUI SUMA!!! SALAM MALAM LAILATUL QADAR & SALAM POSA SEBULAN!!